RSS

Aktualności

  • Sunday, 12 May 2019r. Informacje

    Centrum Wspierania Rodziny

     

    Stowarzyszenie „Życzliwa Dłoń” w ramach współpracy z gminą Kłaj od kilku lat realizuje projekt prowadzenia w ramach  Centrum Wspierania Rodziny zajęć profilaktyczno – socjoterapeutycznych. Obecnie projekt jest realizowany w Szarowie, dzięki współpracy z władzami gminy Kłaj, która dotuje to zadanie. 

    W ramach tego zadania przez 10 miesięcy odbywają się zajęcia prowadzone przez specjalistów, skierowane do dzieci i młodzieży z gminy Kłaj.

    W 2019 r. specjaliści Centrum Wspierania Rodziny realizują następujące zajęcia i obejmują  pomocą dzieci i młodzież z gminy Kłaj :

    1. Zajęcia wychowawcze, działalność koła artystyczno – plastycznego, organizacja czasu wolnego.

    Głównym celem koła jest zainteresowanie młodzieży szeroko rozumianą sztuką jako umiejętnością pożyteczną, wykorzystywaną w życiu codziennym jak również, jako formą spędzania czasu wolnego, mogącą rozwinąć się w interesujące hobby. Młodzież w ramach działalności koła nabywa i rozwija swoje umiejętności artystyczne. Największym powodzeniem cieszą się  zajęcia praktyczne, możliwość wyjazdu w ciekawe miejsca i spędzenie czasu wolnego robiąc coś kreatywnego. 

    2. Zajęcia psychoedukacyjne, profilaktyczne.

    Zajęcia psychoedukacyjne to nabywanie oraz trenowanie umiejętności i zachowań społecznych. Zaspokajanie ważnych potrzeb między innymi: potrzebę zabawy, twórczości, zdobywania wiedzy, wsparcia ze strony dorosłych, wzajemnej akceptacji, współpracy oraz funkcjonowania w grupie rówieśniczej.

    Zajęcia profilaktyczne mają na celu zapobieganie a także utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia. Celem tych zajęć jest także dostarczenie wiedzy o substancjach uzależniających, zagrożeniach związanych z ich przyjmowaniem a także sposobem ich unikania. To także cała gama zajęć dotycząca umiejętności rozpoznawania uczuć, nazywania ich i radzenia sobie z nimi.

    3. Zajęcia indywidualne z psychologiem.

    Zajęcia mają na celu określenie ewentualnych zaburzeń w sferze emocjonalnej, społecznej, poznawczej i behawioralnej. Określenie możliwości rozwojowych dziecka oraz środków i metod potrzebnych do zlikwidowania zaburzeń. Spotkania mają na celu wspieranie rozwoju dziecka.

    4. Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne

    Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne mają na celu rozwijanie u dzieci samoświadomości własnych uczuć i emocji, kształtują umiejętność rozpoznawania własnych emocji i stanów emocjonalnych innych ludzi, uczą sposobów rozładowania napięć emocjonalnych. Celem tych zajęć jest wzmocnienie poczucia własnej wartości poprzez realizację celów rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych. Zarówno cały cykl spotkań jak i każde z nich osobno tworzą pewną dynamiczną całość, na którą składają się określone etapy pracy z grupą. Mają one również  na celu lepsze poznanie się dzieci, ustalenie norm grupowych, reguł i rytuałów, budowanie atmosfery poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. W pracy grupy wspomagającej rozwój umiejętności społecznych wykorzystuje się różne metody aktywnej pracy dziecka, m.in. "burzę mózgów", dramę, pantomimę, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe, oraz elementy zajęć plastycznych

    5. Zajęcia świetlicowo-edukacyjno – rozwojowe: pomoc w nauce.

    Głównym celem tych zajęć jest powtórka, uzupełnienie i utrwalenie materiału zdobytego na lekcjach matematyki.   Uwagę poświęca się  zarówno  uczniom zdolnym jak i  uczniom mającym trudności w nauce. Uczniowie zdolni zachęcani są do rozwijania zainteresowań natomiast uczniowie mający trudności ćwiczą przykłady na podobnym poziomie.

    Głównym celem spotkań jest  wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów które są przyczyną trudności szkolnych. Podczas ich trwania uczniowie wykonują szereg ćwiczeń i zadań. Mają okazję do omówienia, analizy i rozwiązywania problemów z którymi spotkali się na lekcjach matematyki. Zajęcia te są szansą m.in. do usystematyzowania wiedzy matematycznej, nabycia sprawności wykonywania obliczeń oraz kształtowania umiejętności jasnego i precyzyjnego formułowania wypowiedzi.

    Wysoki poziom realizowanych zajęć przyczynił się do zainteresowania ze strony zarówno dzieci jak i rodziców. Mamy nadzieję, na dalszą kontynuację tego programu w kolejnych latach bowiem zapotrzebowanie na tego typu działania z roku na rok rośnie.

    Gabriela Fil

     

Galeria