RSS

Aktualności

  • Wednesday, 22 December 2021r. Turystyka

    III Krótkoterminowa wymiana grup uczniów - Litwa


    Kolejnym etapem podczas realizacji unijnego Programu Erasmus+ w  Szkolew Szarowie, którego tematem jest Radość poznawania dziedzictwa kulturowego nowymi metodami edukacyjnymi, było litewskie Gimnazjum Žaros” w Wilnie. W słoneczny niedzielny poranek, tym razem wygodnym busem, wyruszyliśmy w dwunastogodzinną podróż na dawne polskie tereny. Im bliżej byliśmy Wilna tym pogoda była mniej przyjemna. W hotelu już czekała na nas koordynatorka wileńska – Pani Andżelika, która po powitaniu przekazała nam najważniejsze wskazówki.

    Poniedziałkowy słoneczny poranek pokazał nam piękno stolicy Litwy. Jeszcze przed spotkaniem z uczestnikami projektu nasz zespół postanowił pospacerować po uliczkach, którymi na początku XIX wieku wędrował nasz wieszcz narodowy -  Adam Mickiewicz. Oczywiście podeszliśmy pod Ostrą Bramę. Panoramę Wilna podziwialiśmy wraz ze wszystkimi uczestnikami tego międzynarodowego projektu: z Grecji, Hiszpanii, Turcji oraz z Rumunii z balkonu widokowego Subačius Panoramic. Następnie zatrzymując się na drewnianych tarasach i w altankach krajobrazowych wędrowaliśmy ścieżkami Parku Regionalnego Kolonii Wileńskiej. Wspinaliśmy się po drewnianych schodach na urwisko Puszkarnia, skąd roztacza się piękna panorama na okolice Wilna: wijącą się rzekę Wilenkę, wzgórza i lasy Parku Regionalnego Kolonii Wileńskiej, dwór w Puszkarni i dawną odlewnię armat. Nieco dalej widać pozostałości starej tamy Belmont Mill, a także dom prezydenta Litwy. Ze szczytu szlaku turystycznego Strielčiukų žygtakis w Pawilońskim Parku Regionalnym pod zamkiem Rokantiški widzieliśmy stację kolejową, która podczas zaborów była ostatnia przed wywózkami więźniów na Syberię.

    Po tych atrakcjach, trochę zmęczeni wreszcie dotarliśmy do Gimnazjum Žaros”, gdzie czekała już litewska grupa projektowa oraz goście ze szkoły muzycznej.
    Po powitaniu i odśpiewaniu naszej piosenki projektowej, do której słowa ułożyła P. Aleksandra Gruszecka podczas mobilności w Polsce, podziwialiśmy piękną część artystyczną składająca się z tańców, piosenek i pieśni litewskich oraz gry na różnych instrumentach. Nasza grupa otrzymała od gospodarzy bransoletki, a podarowała wszystkim uczestnikom biało-czerwone pierniki w kształcie Polski. Uczniowie w zabawach integrowali się, a nauczyciele w tym czasie wysłuchali prezentacji o Wilnie, z wykorzystaniem escape room sprawdzali swoje informacje i uczyli się litewskiej piosenki śpiewając ją kanonem, czyli powtarzając sekwencje utworu przez trzy głosy.

    Wtorkowy poranek powitał nas śniegiem. Towarzyszył on podczas gry miejskiej, której tematem przewodnim były ważne obiekty związane z historią i kulturą Wilna. Losowo podzieleni na trzy grupy, pod opieką nauczyciela ze szkoły wileńskiej, po otrzymaniu zadań – każda grupa miała inne – kierując się mapą rozwiązywaliśmy zadania. Miejscem wyjścia i zakończenia gry miejskiej była Bazylika archikatedralna św. Stanisława i św. Władysława w Wilnie, w której są pochowani książęta litewscy oraz król polski Aleksander Jagiellończyk (1461-1506). Nie odwiedziliśmy tej świątyni, gdyż była zamknięta. We wtorek 23 listopada przypadała 103. rocznica powstania Litewskich Sił Zbrojnych. Z tej okazji w Wilnie odbyła się uroczysta defilada. W centrum stolicy przed bazyliką, na Placu Niepodległości zebrały się wszystkie rodzaje sił Wojska Litewskiego. Mieliśmy okazję oglądać defiladę oraz podziwiać tradycyjne stroje Litwinek. Po stromych i śliskich od śniegu schodach wyszliśmy na Wzgórze Giedymina, gdzie jest baszta zachodnia zamku górnego w Wilnie. Pełni ona rolę punktu widokowego, z którego rozpościerał się widok na zaśnieżoną panoramę Wilna. W baszcie mieści się Muzeum Zamku Górnego, w którym zobaczyliśmy schemat bitwy pod Grunwaldem, krzyżackie sztandary hełmy, kolczugi, zbroje, miecze i muszkiety oraz armaty i kule armatnie. W godzinach popołudniowych zwiedzaliśmy zbiory Litewskiego Muzeum Narodowego, czyli eksponaty pochodzące od wieku kamiennego do czasów współczesnych. Mogliśmy sprawdzić umiejętności archeologiczne poszukując eksponatów w piasku oraz składać kawałki wykopanych części w całość – była to żmudna praca. W części etnograficznej po poznaniu życia prostych ludzi ubieraliśmy się w ich stroje ludowe. Dziewczęta zachwycały się biżuterią wykonaną z bursztynu a chłopcy  medalami, monetami i bronią. Był to „pracowity” dzień. Przy deszczowej i wietrznej aurze w środowy poranek dotarliśmy do położonego na jeziorze Galwe zamku w Trokach. Przechodząc przez dwa drewniane mosty podziwialiśmy siedzibę książąt wileńskich. Wraz z przewodniczką odwiedziliśmy komnaty zamkowe, w których znajdowały się sprzęty, dywany, obrazy, szklane naczynia z Mezopotamii, bogata kolekcja pieczątek i pieczęci, wyroby z emalii, kości oraz innych materiałów i tworzyw. Podczas warsztatów historycznych poznaliśmy różne rodzaje rycerskiej broni oraz elementy zbroi. Ochotnicy mogli się ubrać w zbroje i sprawdzić ciężar miecza. W Trokach mieszkają karaimowie, którzy są zamkniętą grupą religijną. Budują oni podłużne domy pod kątem prostym do ulicy, na którą skierowane są trzy okna: środkowe dla Boga, boczne dla księcia Witolda i dla gospodarza. W takim domu odbyły się warsztaty kulinarne, podczas których uczestnicy projektu pod okiem doświadczonych kucharek samodzielnie wykonali „kibinai”. Są to pieczone pierogi o wielkości do 15 cm, wykonane z ciasta drożdżowego i nadziane farszem mięsnym lub mięsno-grzybowym. Tę tradycyjną potrawę litewską popija się rosołem. Każde kibinai było oznaczone i trafiło do wykonawcy. Czwartkowe przedpołudnie spędziliśmy w wileńskim ogrodzie zoologicznym „Zoopark”, który ma 3 lata. Jest nietypowy, gdyż gromadzi około 90 gatunków zwierząt w wielopoziomowej hali. Bardzo wszystkim podobały się ogromne akwaria z kolorowymi rybkami i rybami. Podziwialiśmy kolorowe papugi, różne gatunki królików, koty, małpy, lemury, stonogi, różnorodne żaby, salamandry, gekony, kameleony, węże, chrząszcze, patyczaki, żółwie, jeże, nietoperze, surykatki, lemury, ślimaki… Każdy uczestnik mógł nakarmić wytypowane zwierzę. Nasza grupa dokarmiała papugi. Kolejny punkt programu był dla wszystkich bardzo stresujący. Każda grupa miała przygotować przedstawienie legendy. Nasi uczniowie pod bacznym okiem P. Oli Gruszeckiej jeszcze na holu hotelu szlifowali „Legendę o Smoku Wawelskim”. My wystąpiliśmy jako pierwsi. Tła oraz muzyka była wyświetlana na ekranie, a na scenie grali nasi aktorzy. Po świetnym wystąpieniu między publiczność poszedł smok, Szewczyk, królewna, narratorzy, aby rozdać zakładki z wizerunkiem smoka przygotowane przez koordynatorki projektu. Rewelacyjny był występ litewskiej grupy, która zaangażowała wszystkich uczestników – narrator pokazywał ilustracje a wszyscy wykonywali odpowiednie kwestie. Podczas dyskoteki nasi uczniowie uczyli wszystkich tańczyć „Belgijkę” oraz poznali tańce litewskie. W tym czasie koordynatorzy projektu ustalali kolejne działania – po raz pierwszy od wielu miesięcy nie na Zoomie. Był to ostatni wieczór wspólnego przebywania uczniów z grupą litewską. W piątek przed pożegnalnym obiadem organizatorzy litewscy wręczyli certyfikaty. Były zdjęcia grupowe, wymiana upominków, ostatnie pożegnania i powrót do hotelu, gdzie czekało pakowanie walizek. Udało nam się wygospodarować czas na spacer po Starym Mieście, które już przybrało świąteczny wygląd. W sobotni zaśnieżony poranek po śniadaniu i odebraniu lunch pakietów wyruszyliśmy do domu.

    Celem mobilności było poznanie przeszłości historycznej państw biorących udział w projekcie oraz wzmacnianie umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Opisane wyżej działania potwierdzają realizację celu.

    Zespół projektowy: Edyta Imos, Aleksandra Gruszecka i Sabina Zaporowska

Galeria