RSS

Aktualności

  • Tuesday, 6 June 2017r. Oświata

    "Mind Mapping And Multiple Intelligence For Primary Education”

    W dniach 21-26 maja 2017 odbyło się w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Szarowie kolejne międzynarodowe spotkanie szkół partnerskich z Polski, Grecji, Włoch, Portugalii, Turcji i Rumunii w ramach projektu  "Mind Mapping and Multiple Intelligence for primary education" w programie  Erasmus+ realizowanym w latach 2015-2018.

    W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele szkół partnerskich:

    • 4 nauczyciele: Makris Nikolaos, Diamantidou Vaia,  Drougkas Argyrios, Karagianni Ioanna; 1 uczeń: Kralli Anastasia oraz 1 rodzic: Kalomoiri Zacharoula  ze szkoły 61st Primary School of Thessaloniki w Grecji
    • 3 nauczyciele: Saccocci Donatella, Baccheschi Siomonetta, Zarrillo Maria Rosaria Ann; 2 uczniowie: Nigido Mattia, Maglietta Arianna oraz 2 rodzice: Rossi Sabrina, Carbosiero Monica ze szkoły Istituto Comprensivo “Grosseto 1” Alberto Manzi we Włoszech
    • 2 nauczyciele: Célita Maria Pereira Leitão, Ana Cristina de Almeida Fernandes oraz 2 uczniowie:  Ricardo Fernandes Paiva, Simão Pedro Morais Fonseca ze szkoły Agrupamento de Escolas Gomes Teixeira – Armamar w Portugalii
    • 3 nauczyciele: Yaşar Battal, Nazlı Dönmez, Özlem Güven; 2 uczniowie: Derin Yıldız, Murat Can Yurdakul oraz 2 rodzice: Ramazan Yurdakul,  Fatmagül Yıldız ze szkoły SEFKAT ILK OKULU w Turcji
    • 5 nauczycieli: Marioara Secheli,  Adela Gabriela Muresan, Adela Timis, Ioana Cira, Emilia Bidica oraz 2 uczniowie: Denisa Timis, Tania Pupeza ze szkoły Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu Nasaud w Rumunii

    Program naszego spotkania był ściśle związany z celami i założeniami naszego projektu i tematyką spotkania – teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera- ukierunkowaniem ucznia  na różne drogi uczenia się, w tym na rozwijanie zdolności naukowo – badawczych.

    W poniedziałek, tj. 22 maja o godz. 9.00 wszyscy uczestnicy projektu przybyli na halę gimnastyczną, gdzie otrzymali teczki z harmonogramem spotkania w Polsce, długopisy z logo Erasmus+, identyfikatory  oraz magnesy z logo naszego projektu. O godz. 9.30 nastąpiło uroczyste otwarcie spotkania projektowego przez panią Dyrektor Marzenę Czyż oraz nauczycieli kierujących projektem ze strony polskiej. Po nim nastąpiły różnorodne występy artystyczne: tańce, śpiewy, pokazy, przedstawienia. Uczniowie klas sportowych oraz gimnazjalistki zaprezentowali rock and roll akrobatyczny w najwspanialszym wydaniu. Nie zabrakło także pokazów  technik karate. Przedstawieniem  anglojęzycznym  pt. "Legendy Krakowa" uczniowie klasy VIa  umożliwili gościom poznanie naszego regionu i jego kultury. Wspaniałym doznaniem był również występ grupy taneczno-wokalnej z Dobczyc w przepięknych, regionalnych strojach. Gimnazjaliści przedstawili polskie tańce narodowe, takie jak: Polonez, Kujawiak, Oberek, Krakowiak. Nie zabrakło także współczesnych rytmów. Piosenką „Oczy zielone” utalentowana młodzież z Dobczyc rozbawiła i rozśpiewała całą publiczność. O godzinie 10.30 zorganizowano dla wszystkich gości zwiedzanie szkoły w towarzystwie naszych uczniów i nauczycieli języka angielskiego. Zwiedzanie rozpoczęto od wizyty w klasach przygotowanych i udekorowanych w kolorach narodowych naszych partnerów. Goście spotkali się z uczniami i mogli wejść na dowolne lekcje, które akurat trwały w momencie wizyty. Zwiedzanie odbywało się w dwóch grupach. Po krótkiej przerwie grupa projektowa udała się do Państwa Agnieszki i Mariusza Wróbel na warsztaty plastyczne zorganizowane przez Stowarzyszenie „Świat przyjaciół”. W prawdziwie rodzinnej atmosferze uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami wykonywali pamiątkowe prace w barwach swojego kraju. Wspierali ich mocno Państwo Agnieszka i Mariusz oraz nasi uczniowie. Wielką niespodzianką dla koordynatora projektu Nikolaosa Makris i twórcy logo projektu Nazlı Dönmez było wręczenie wykonanych przez Stowarzyszenie „Świat przyjaciół” drzewek z logo naszego projektu.  Po zakończeniu zajęć plastycznych uczniowie z 5 krajów zostali zaproszeni do domów  polskich rówieśników. Dzięki gościnności rodziców naszych uczniów dzieci te miały okazję poznać życie przeciętnej polskiej rodziny, jej zwyczaje. Dorośli uczestnicy spotkania projektowego udali się w tym czasie do szkoły na warsztaty pt.: “Multiple intelligences & real life scenarios' approach”  prowadzone przez Nikolaosa Makris. Zajęcia rozpoczęły się przypomnieniem głównych założeń teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera, w myśl których każda osoba posiada wszystkie typy inteligencji: językową, matematyczno-logiczną, ruchową, wizualno- przestrzenną, naturalistyczną,  muzyczną, interpersonalną oraz intrapersonalną. Inteligencje są w różnym stopniu rozwinięte, współpracując ze sobą tworzą profil inteligencji. Profil ten jest dynamiczny, zmienia się w trakcie rozwoju osoby. Poznanie profilu pozwala odkryć wachlarz ludzkich możliwości. Wykonano szereg ćwiczeń w oparciu o prezentację interaktywną Eve Coates „What kind of smart are you?”.  Dzień pierwszy zakończyliśmy wspólną wizytą w Wiejskim Domu Kultury w Szarowie.  Przedstawiciele szkół partnerskich przybliżyli uczestnikom spotkania swoje kraje, regiony, szkoły w formie prezentacji multimedialnych oraz zaprezentowali swoje tradycyjne tańce i piosenki. Nauczyciele wraz z uczniami kosztowali polskie ciasta i desery przygotowane przez rodziców uczniów. Uwieńczeniem naszego spotkania był występ zespołu folklorystycznego z Krakowa oraz chóru Gaudium. 

    Wtorek był dniem również bardzo pracowitym. Tego dnia spotkaliśmy się w szkole, gdzie nauczyciele- koordynatorzy ze szkół partnerskich rozmawiali o produktach końcowych i rezultatach projektu oraz  podsumowali dotychczasowe działania projektowe. Ustalono także szczegóły dotyczące spotkania w Turcji. W tym dniu pozostali uczestnicy – uczniowie brali udział w warsztatach pt.: „Multiple intelligences & real life scenarios' approach” prowadzonych przez  panią Aleksandrę Gruszecką. Po zapoznaniu się z  tekstem „The Lion and the mouse” uczniowie dobierali się w kilkuosobowe grupy i wykonywali zadania. Jedna grupa odpowiedzialna była za tekst, inna za muzykę a jeszcze inna za kostiumy. Każdy uczestnik sam decydował, do której chce należeć grupy. Efektem końcowym tych warsztatów było niezwykle ciekawe przedstawienie. Spotkanie projektowe w Polsce to nie tylko praca, ale też czas na poznawanie pięknych miejsc oraz zabytków związanych z kulturą i historią naszego regionu. Wczesnym popołudniem udaliśmy się do Wieliczki. Pobyt w naszym mieście powiatowym rozpoczęliśmy od spotkania z władzami lokalnymi a następnie udaliśmy się na zwiedzanie Kopalni Soli. Pod opieką anglojęzycznego przewodnika projektowi goście ruszyli „śladami” wielickiej kopalni. Podczas wędrówki trasą turystyczną poznali historię zabytkowej kopalni, podziwiali prawdziwe cuda wykonane w soli, spacerowali po chodnikach zwiedzając słone jeziora, piękne komory i kaplice. Wśród nich znajdowała się najpiękniejsza – ta dedykowana św. Kindze. Wiele emocji wzbudziła jazda windą górniczą. Pobyt w Wieliczce zakończyliśmy spacerem w Tężni solankowej, gdzie nasi goście mogli również skorzystać ze zdrowotnych walorów wielickiej soli pozostając na powierzchni.  

    Następnego dnia odbyła się całodniowa wycieczka dorosłych do Muzeum Auschwitz- Birkenau – obozu śmierci. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Obozu Koncentracyjnego w Oświęcimiu. Przechodząc przez bramę z napisem “Arbait macht frei” (“Praca czyni wolnym”), przez którą podczas II wojny światowej tysiące więźniów szło do niewolniczej pracy, uświadomiliśmy sobie rozmiar ludzkiego cierpienia. Nauczyciele i rodzice zwiedzali bloki w muzeum w ciszy i zadumie. Było to dla nich niesamowite wewnętrzne przeżycie, uświadomienie wymiaru ludzkiego okrucieństwa.  Auschwitz pozostanie dla nich na zawsze wielkim ostrzeżeniem. Miłą niespodzianką dla dzieci  okazała się w tym czasie wycieczka do parku rozrywki „Zatorland” w Zatorze. „Zatorland” jest kompleksem czterech parków rozrywki, w skład którego wchodzą: Park Ruchomych Dinozaurów, Park Mitologii, Park Owadów, Park Bajek i Wodnych Stworzeń. To było wspaniałe miejsce edukacji, rozrywki i niezapomnianych wrażeń naszych projektowych uczniów. Tego dnia wieczorem spotkaliśmy się  na wspólnej kolacji, która obfitowała w polskie jedzenie, muzykę i tańce. Goście otrzymali pamiątkowe certyfikaty uczestnictwa oraz drobne upominki.   

    Ostatniego dnia, w czwartek wszyscy uczestnicy spotkania udali się do Krakowa aby wziąć udział w edukacyjno- przygodowej grze miejskiej. Był to doskonały sposób na nietuzinkowe zwiedzanie połączone z zabawą. Dzięki intrygującym zadaniom, indywidualnie przygotowanym scenariuszom, niezwykłym lokacjom interaktywnym i nieoczekiwanym zwrotom akcji uczestnicy mieli okazję współpracować na zupełnie nowej płaszczyźnie.

    Nasi goście opuszczali Polskę pełni wrażeń i miłych wspomnień. Dla wszystkich miniony czas okazał się niezapomniany. Nawiązały się nowe przyjaźnie, które, mamy nadzieję, przyniosą w niedalekiej przyszłości owoce w postaci łamania stereotypów, większej tolerancji dla innych narodowości, kultur, tradycji, religii, większego zrozumienia pojęcia wielokulturowości, postaw otwartych na drugiego, innego człowieka.

    Piękne podziękowania otrzymaliśmy od wszystkich nauczycieli biorących udział w wizycie. Jednym z nich były następujące słowa: “What a wonderful Erasmus+ experience for all members of this Project. Fun and work combined, new acquaintances, new friends, old friends, visits to nature miracles and to a beautiful country. What a welcome !! We will never forget it….it will be difficult too reach these heights later in future visits. We would like to thank the staff, students and parents of the Polish school as well as the members of the local community, we had the chance to see how close to each other they are and how nicely they cooperate.. An example to be followed!”.

    Nikolaos Makris – Greece
    Edyta Imos – koordynator projektu

Galeria