RSS

Aktualności

  • Thursday, 4 October 2018r. Oświata

    Grupa Erasmus+ we Włoszech

     

    V Międzynarodowe spotkanie projektowe oraz VIII Krótkoterminowa wymiana grup uczniów Grosseto - Włochy.

    W dniach  18 -23 marca b.r.  uczniowie Szkoły Podstawowej w Szarowie Zuzanna Duszyk, Weronika Kościółek, Oskar Wroniewicz i Tomasz Balwierz wraz z nauczycielami, p. dyrektor Marzeną Czyż, p. Edytą Imos, p. Aleksandrą Gruszecką oraz p. Kingą Klimowicz- Balwierz uczestniczyli w przedostatnim spotkaniu projektowym „Mind Mapping and Multiple Intelligence for primary education” w ramach programu Erasmus+. Tym razem gospodarzem spotkania była Szkoła Podstawowa Istituto Comprensivo Grosseto 1 „Alberto Manzi” we Włoszech.

    Uroki prowincji Grosseto

    Grosseto to jednocześnie miejscowość i prowincja położona w środkowej części Włoch, w regionie Toskania. Obszar ten rozciąga się od stoków Colline Metallifere do granicy z Lazio. Zobaczymy tam różnorodny krajobraz Maremmy oraz linie brzegową pomiędzy Zatoką Follonica i ujściem rzeki Chiarone. Prowincja może poszczycić się wielowiekową historią - jej początki datuje się na okres średniowiecza. Region Grosseto jeszcze do niedawna był uważany za najbrzydszy zakątek Toskanii, ponieważ dominowały tam bagna i trzęsawiska. Porządek zaprowadził dopiero Mussolini, który kazał osuszyć i zasypać mokradła. Od tamtej pory region zaczął się rozwijać i rozrastać. Nadal znajdziemy tam wiele zakątków z dziką przyrodą, jak na przykład Parco Naturale della Maremma e Monti dell’Uccellina lub Rezerwat Przyrody Laguna Orbetello. Prowincja Grosseto jest także pełna historycznych artefaktów, można tam zobaczyć pozostałości etruskich osad, hiszpańskie twierdze, a także ruiny rzymskich willi. Linia brzegowa prowincji Grosseto oferuje przepiękną panoramę lasów sosnowych i krystalicznie czystego Morza Tyrreńskiego. Znajdziemy tam wiele znanych kurortów, takich jak Marina di Grosseto, Principina a Mare, Castiglione della Pescaia, Punta Ala i Punta Talamone. Stolicą prowincji jest Grosseto. Warto tam zwiedzić  romańską katedrę, średniowieczny kościół San Francesco oraz najstarszy obiekt sakralny - kościół św. Piotra. Za najładniejsze miasteczko regionu uważane jest położone nad morzem Castiglione della Pescaia, w którym koniecznie należy zobaczyć malowniczą starówkę i kościół św. Mikołaja.

    Sprawozdanie z mobilności: Polska- Włochy

    Wyjazd do Włoch to prawie tygodniowa wizyta w szkole partnerskiej Istituto Comprensivo Grosseto 1 „Alberto Manzi”. Naszą wyprawę rozpoczęliśmy w niedzielę 18 marca, w godzinach porannych. Podróżowaliśmy różnymi środkami transportu, najpierw busem z Szarowa do Balic, następnie samolotem do Rzymu z planowaną przesiadką we Frankfurcie aby wreszcie przesiąść się do pociągu zmierzającego do Grosseto. Jakaż była nasza radość, kiedy na dworcu zauważyliśmy czekających na nas włoskich gospodarzy. Po serdecznych powitaniach razem pojechaliśmy do hotelu. Zmęczeni, ale pełni pozytywnych wrażeń udaliśmy się na zasłużony odpoczynek. Nazajutrz czekał nas bowiem bardzo intensywny dzień.

    Poniedziałek, 19 marca

     Pierwszy dzień wizyty rozpoczął się uroczystą galą przygotowaną przez uczniów i nauczycieli szkoły goszczącej uczestników projektu. Prawdziwym zwieńczeniem tej części artystycznej był wspaniały koncert okolicznościowy wykonany przez uczniów starszych klas. Po części oficjalnej wszyscy ruszyliśmy w głąb korytarza szkoły, w której uczyli się nasi włoscy przyjaciele. Zachwyciły nas dekoracje w klasach szkolnych oraz na gazetkach ściennych, wyeksponowanych na korytarzu. Po zwiedzeniu różnorodnych pracowni klas udaliśmy się na lunch zorganizowany przez włoskich rodziców. Po południu zaplanowano dla nas wycieczkę do przepięknego miasteczka Castiglione della Pescaia nad morzem Tyrreńskim. Castiglione della Pescaia to niewielkie miasteczko, ok. 7 tysięcy mieszkańców zorientowane głównie na turystykę. Miasto położone jest przy ujściu rzeki Bruny, i znajduje się w nim niewielki port - widzieliśmy nieduże kutry, jachty i żaglówki. Starówka mieści się na wzgórzu, a współczesne miasto rozciąga się u stóp wzniesienia. Postanowiliśmy wdrapać się na szczyt wzgórza, gdzie znajduje się niewielki średniowieczny zamek. Nasz wysiłek został nagrodzony przepięknym widokiem panoramy współczesnego miasta z fragmentem portu i ujściem rzeki. Zwieńczeniem tej wycieczki był spacer wzdłuż lazurowego morza Tyrreńskiego oraz zbieranie wyrzuconych na brzeg ślicznych muszelek. Po powrocie do Grosseto czekał nas „wieczór z pizzą”, smakowicie przyrządzaną przez tutejszych mistrzów kuchni.

    Wtorek, 20 marca

    Kolejny dzień naszej wizyty był równie interesujący. Rano wszyscy uczniowie udali się do pobliskiej szkoły aby uczestniczyć w pierwszej części warsztatów. Rozpoczęły się one prezentacją multimedialną na temat różnych atrakcji w Rzymie. W kolejnym etapie zajęć uczniowie, podzieleni na międzynarodowe grupy tworzyli ciekawe aplikacje. W tym samym czasie nauczycielom zaplanowano zwiedzanie lokalnego Muzeum Archeologicznego. Niezapomnianym przeżyciem dla naszych uczniów była wizyta w domu Margherity, uroczej włoskiej rówieśniczki, utalentowanej gimnastyczki i tancerki.  Wspólnie spędzony czas wypełniony rozmowami i degustacją włoskich potraw zaowocował przyjaźnią włosko-polską. Po południu wszyscy uczniowie spotkali się po raz drugi w szkole na kolejnych warsztatach pt.: ”Our Solar system”, które prowadziła nasza anglistka pani Ola Gruszecka. Uczestnicy oglądali filmy, prezentacje oraz wykonywali zadania stwarzające okazję do rozwiązywania problemów, do formułowania i sprawdzania własnych pomysłów i stawiania wniosków. Celem zajęć było rozpoznanie przez uczniów swoich dominujących inteligencji. Praca w międzynarodowych grupach była wspaniałą okazją do doskonalenia umiejętności komunikowania się w  języku angielskim. Ważnym elementem mobilności było oficjalne spotkanie z władzami miasta. Zostaliśmy przyjęci przez Burmistrza miasta Grosseto, który bardzo serdecznie przywitał całą grupę Erasmus+, opowiedział nam o miejscowości i całym regionie. Wieczorem wszyscy uczestnicy mobilności zostali zaproszeni na uroczystą kolację, której towarzyszył występ grupy tanecznej ubranej w ludowe stroje. Po występach zaproszono gości do wspólnej zabawy.

    Środa, 21 marca

    Dzień ten rozpoczął się od spotkania koordynatorów, które miało na celu podsumowanie dotychczasowych działań oraz zaplanowanie ostatnich zadań projektowych: książki w 6 językach. Dyskutowano również nad szczegółami ostatniej wizyty majowej w Grecji. Przed południem została zaplanowana wycieczka autokarowa do Sieny, miasta z bogatą historią i tradycją. To, co urzeka każdego wędrowca, który zdecydował się odwiedzić to miejsce, to dający się tu odczuć niepowtarzalny klimat – w średniowiecznych pałacach i kamienicach nadal mieszkają ludzie, a drogi wybrukowane są bazaltową kostką. Wszędzie czuje się tu szacunek do tradycji, którą tutaj kultywuje się z pokolenia na pokolenie. Nasze zwiedzanie zaczęliśmy od podobno najpiękniejszego placu na świecie, Piazza del Campo. Wybrukowany czerwoną cegłą i marmurem, półkolisty, kształtem przypomina muszlę.  W dniach 2 lipca i 16 sierpnia odbywają się tu wyścigi konne, w których biorą udział reprezentanci poszczególnych dzielnic Sieny. Kolejne punkty naszej wycieczki to zachwycająca Katedra Duomo oraz kościół San Domenico skrywający w swym wnętrzu relikwie św. Katarzyny, patronki miasta. Nieopodal znajduje się też dom narodzin tej, bardzo ważnej dla Włochów, świętej. Siena pozostanie w naszej pamięci jako niezwykle piękne miasto. Na wieczór włoscy nauczyciele przygotowali dla projektowych uczniów niespodziankę. Była  nią integracyjna dyskoteka w szkole, która zakończyła się późnym wieczorem.

    Czwartek, 22 marca

    Ostatni dzień mobilności był czasem podsumowującym nasze wspólne działania. Po wręczeniu certyfikatów uczestnictwa wszystkim  uczestnikom wydarzeń we Włoszech udaliśmy się na dworzec kolejowy. Czekała nas 2-godzinna podróż do Wiecznego Miasta - Rzymu. Rzym przywitał nas słońcem i wiosenną temperaturą. Przewidzieliśmy intensywny program zwiedzania, ale zwiedzanie Rzymu w jeden dzień to oczywiście trudna sprawa. By zaliczyć wszystkie najważniejsze miejsca w mieście w tak krótkim czasie trzeba przede wszystkim dysponować sporą kondycją fizyczną lub skorzystać z transportu. My wybraliśmy tę drugą opcję dzięki czemu udało nam się być w kilku najważniejszych miejscach Rzymu. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od jednego z najbardziej romantycznych miejsc Rzymu: Fontanny Trevi, której centralną postacią jest bóg Neptun- Ocean. Kolejnym punktem było Koloseum, największy antyczny amfiteatr, symbol potęgi Imperium Rzymskiego. Ostatnim, zwiedzanym przez nas miejscem tego dnia był Plac i Bazylika św. Piotra. Niestety, ogromna kolejka spowodowana kontrolą policyjną uniemożliwiła nam wejście do tej największej świątyni chrześcijańskiej.

    Piątek, 23 marca

    Piątek był dniem powrotu. Zanim jednak wsiedliśmy do samolotu zaplanowaliśmy jeszcze spacer po przepięknych uliczkach Rzymu. Nie mogliśmy ominąć Placu Navona z Fontanną Czterech Rzek. Wstąpiliśmy także na Plac de’Fiori otoczony malowniczymi kamienicami i pałacami, których tło stanowią różnokolorowe kramy, stragany z owocami, kwiatami i rybami. Wreszcie Panteon, majestatyczna świątynia i zarazem jeden z najlepiej zachowanych zabytków starożytności w Europie. Pełni wrażeń, zachwyceni zabytkami Wiecznego Miasta i nasyceni smakami włoskiej kuchni udaliśmy się w podróż powrotną.

     Spotkanie projektowe, tak bardzo oczekiwane należało do bardzo udanych, lecz niestety szybko dobiegło końca. Należy też z żalem dodać, iż projekt, który był realizowany już od blisko trzech lat, zmierza ku końcowi. W maju zaplanowana jest wizyta w Grecji, kiedy to ostatecznie podsumowane zostaną efekty wspólnych działań i nastąpi oficjalnie zamknięcie projektu. Nauczyciele i uczniowie pożegnają się  być może na zawsze, ale z pewnością po trzech latach wspólnych kontaktów, przedsięwzięć, wymiany poglądów i doświadczeń, niezapomnianych spotkań i rozmów oraz dobrej zabawy, coś we wszystkich pozostanie. Większa wiedza o sobie nawzajem – o tym co narody dzieli, lecz przede wszystkim łączy. Pełniejsza świadomość i docenienie swej kulturowej i narodowej tożsamości, a zarazem większa tolerancja i poszanowanie dla innych kultur i narodów. Przełamane bariery nie tylko językowej, lepsza umiejętność komunikacji w języku angielskim. Wspomnienia z odwiedzonych miejsc i chęć powrotu do nich. A na koniec to, co najcenniejsze – nawiązane znajomości i przyjaźnie – być może na całe życie. O ich głębokiej wartości nikogo nie trzeba z pewnością przekonywać.

    Edyta Imos

     

Galeria