RSS

Aktualności

  • Tuesday, 18 July 2017r. Kultura

    „Naród, który traci pamięć traci swą tożsamość.” (J.P.II)

    W roku szkolnym 2016/17 kilkunastu uczniów klas drugich i trzecich ZSO w Kłaju uczestniczyło po raz pierwszy w projekcie edukacyjnym „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX w.” organizowanych przez Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie we współpracy z Uniwersytetem Papieskim im. Jana Pawła II , Centrum Dokumentacji Czynu Niepodległościowego w Krakowie i Muzeum Archeologicznym. Głównym celem projektu było zapoznanie uczestników z historią Kresów Wschodnich I i II Rzeczypospolitej w XX i XXI w. oraz narodów je zamieszkujących, ze szczególnym uwzględnieniem losu Polaków, którzy na tych ziemiach od pokoleń żyli i pracowali, zostali z nich wypędzeni lub mieszkają współcześnie.

    Uczniowie uczestniczyli w sesjach naukowo-edukacyjnych i spotkaniach warsztatowych, przez co poszerzyli swoją wiedzę historyczną dotyczącą następujących zagadnień: ludobójstwa nacjonalistów ukraińskich na ludności polskiej Wołynia i Małopolski Wschodniej w latach 1943-45, akcji Burza 1944 w Wilnie i Lwowie, o losach Polaków w okupacyjnym Lwowie oraz holocauście lwowskich Żydów . Poza ciekawymi wykładami , uczniowie otrzymywali także różne gadżety historyczne, prasę a pracownia historyczna wzbogaciła się o filmy i literaturę z okresu II wojny światowej gł. poruszających temat AK, „Żołnierzy wyklętych”, Polaków ratujących Żydów , rzezi wołyńskiej.

    Zainteresowani uczniowie mogli spróbować swoich sił w konkursie wiedzy, którego zadaniem było przygotowanie pracy pisemnej lub multimedialnej na wybrany przez siebie , spośród dziesięciu, temat– na podstawie dostępnej literatury, zgromadzonych dokumentów, wspomnień i materiału ikonograficznego. Tego zadania podjął się jeden z uczniów klasy IIB Patryk Stępień, z dużym sukcesem – został LAUREATEM V edycji konkursu „ Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX w.” Patryk wybrał temat „ Z domowych archiwów. Losy mojej kresowej rodziny na tle wielkich przemian politycznych w XX w.” Opisał historię rodziny swojej mamy, której dziadkowie i pradziadkowie mieszkali na terenie dzisiejszej Ukrainy. Swoją opowieść rozpoczął w wieku XIX – od czasów napoleońskich i doprowadził do współczesności. Częściowo w formie komiksu a także map, wykresów drzew genealogicznych, kopii dokumentów rodzinnych, zdjęć, wywiadów, spisanych wspomnień stworzył ciekawą i godną uwagi historię rodzinną . W czerwcu Patryk odebrał dyplom laureata , 2 ciekawe książki popularnonaukowe oraz informację, że na świadectwie w kl. III decyzją Małopolskiego Kuratora Oświaty otrzymuje wpis i 2 punkty do szkoły średniej.

    Dzięki jego sukcesowi pracownia historyczna wzbogaciła się o puzzle edukacyjne – IV rozbiór Polski i dodatkową popularnonaukową literaturę.

    Gratuluję sukcesu, i zachęcam innych uczniów do podejmowania takich wyzwań.

    R. Gister

Galeria